Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den, paní Zdeno, chtěla bych poprosit o váš názor :
OSVČ ( plátce DPH, DE ) vyslal svého zaměstnance na zakázku. Tento zaměstnanec způsobil při práci na zakázce klientovi škodu na majetku. Klient si nechal závady odstranit a částku, kterou za tuto opravu uhradil, přefakturoval OSVČ - vystavil klasický DD.
OSVČ fakturu uhradila s tím, že bude vymáhat náhradu od své pojišťovny.
1) DPH - může se uplatnit DPH na vstupu z obdržené faktury ( přefakturované ) od poškozeného klienta ?
2) Daň z příjmu - bude úhrada daňově uznatelným výdajem v plné výši nebo jen do výše náhrady od pojišťovny jako je tomu při vzniklé škodě
na vlastním majetku
Předem vám moc děkuji
Offline
Dobrý den, paní Jaromíro.
1) Pokud poškozený klient vystavil fakturu za opravu, tak si můžete uplatnit odpočet DPH. Pokud poškozený klient fakturoval náhradu škody a vyčíslil DPH, tak bych raději odpočet neuplatňovala (náhrada škody není zdanitelným plněním, faktura měla být bez daně).
2) Úhradu bych uplatnila do daňových výdajů v plné výši, určitě je povinen nahradit klientovi škodu také v plné výši. Viděla bych to na § 24/2/p) ZDP jako výdaje (náklady), k jejichž úhradě je poplatník povinen podle zvláštních zákonů. Tím zvláštním zákonem by mohl být občanský zákoník.
V § 25 ZDP jsou omezeny pouze škody na vlastním majetku (a navíc musí být majetek v důsledku škody vyřazen), škody na cizím majetku nejsou nijak omezeny.
Offline
Paní Zdeno, moc děkuji,
DD vystaven : " Přefakturováváme Vám náklady opravu " a uvedeny faktury, které jim byly vystaveny, nic jiného. Takže DPH lze uplatnit.
DAP - máte stejný názor, taky to tak vidím. Lze uplatnit v plné výši i kdyby náhrada od pojišťovny nebo zaměstnance nebyla žádná.
Ještě jednou moc děkuji za reakci a přeji krásné, a pokud možno hlavně klidné, velikonoce
Offline