Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den.
Prosím Vás, potřebuji poradit zda musím do majetku zavést stánek, který byl postaven svépomoci a doklady k tomu chybí. Majitel to někam založil, protože bylo při stavbě použito starého materiálu a bohužel se mi blíží kontrola FÚ a nevím si s tím rady.
A ještě jsme zjistili, že v nákladech chyběly nějaké nájmy, bude problém při kontole? Myslím si, že náklady není nutno všechny dávat, protože zrovna u téhle by to znamenalo, že bude v mínusu .
Prosím o radu. Děkuji moc. Daja
Offline
Pokud jde o FO vedoucí DE, tak nemusíte zavádět stánek do OM (pokud jste neměli výdaje na jeho opravy a údržbu), ani uplatňovat všechny výdaje za nájem.
Offline
Děkuji moc za odpověď. Potěšilo mě to, protože se obávám, jak se na tohle bude dívat FÚ. Daja
Offline
Dobrý večer paní Zdeno,
Nedávno jsem se na Vás obrátila s prosbou o radu. Ptala jsem se zda musím uplatňovat všechny výdaje za nájem, protože jsem se obávala problému při kontrole. Jsme FO vedoucí DE a bohužel ke kontrole došlo a paní na FÚ mi naznačila, že jsme nedali nějaké nájmy, abychom nemuseli zvýšit tržby. Pokud bysme tam nájmy dali, tak bysme byli v mínusu. Mohla byste mi poradit, zda je nějaký zákon, který říká, co musíme dávat do nákladů a co ne. Nevím, jestli můžu paní z FÚ nějak oponovat. Ona chce dodanění za tři roky, což by byla obrovská částka.
Děkuji moc. Daja
Offline
Dobrý večer, paní Dajo.
Podle § 7b odst. 1 zákona o daních z příjmů má daňová evidence obsahovat údaje o příjmech a výdajích v členění potřebném pro zjištění základu daně. Jestliže si poplatník nehodlá daňově uplatnit výdaj, který učinil, tak tento výdaj neovlivní základ daně a nemusí tedy být uveden v DE. Občas se stane, že podnikateli ukradnou auto nebo tašku s doklady, případně podnikatel doklady omylem vyhodí, takže v daňové evidenci prostě nejsou. Někteří podnikatelé nechtějí uplatnit všechny daňové výdaje, aby nevykázali ztrátu, tím by si prodloužili dobu pro doměření daně a také by museli archivovat doklady třeba 10 let a to se jim nechce. Uplatnění ztráty z předchozích let jim pomůže jen u daně z příjmů, minimální platby pojistného na ZP a SP to nijak neovlivní a to je další z důvodů, proč mnozí podnikatelé o ztrátu nestojí. Neznám zákon, který by podnikateli nařizoval, co musí uplatnit jako daňový výdaj a co ne.
Daňovou znatelnost řeší § 24 a § 25 ZDP. Podle § 24/1 se výdaje odečítají ve výši prokázané poplatníkem. Pokud neprokáže výši (neuvede výdaj do DE), tak nemůže nic odečíst.
Pokud vás FÚ podezírá z krácení tržeb, tak by to měl prokázat.
Offline