Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den, paní Zdenko.
Jsme dobrovolní plátci DPH, prozatím nemáme žádné příjmy. Opravujeme nemovitost tak, aby sloužila jako startovací byty. Dodavatel nám vystavil fakturu za stavební práce na objektu bez DPH, tedy v režimu přenesení daňové povinnosti. Jak máme postupovat?
Děkuji za pomoc.
Offline
Opravujete vlastní nemovitost? Jedná se o bytový dům?
Offline
Dobrý den, ano jedná se o vlastní objekt. Bývalá pošta, kterou přestavujeme na startovací byty s dotací od ministerstva pro místní rozvoj.
Offline
Při režimu přenesení přiznáváte daň na ř. 10 nebo 11 přiznání. Podle mého názoru můžete použít sníženou sazbu daně (ř. 11), neboť stavebními pracemi měníte prostor, který byl určen k jiným účelům, než k bydlení, na stavbu pro sociální bydlení. Předpokládám, že startovací byty nebudou mít podlahovou plochu větší než 120 m2. Pokud budete byty pronajímat neplátcům (budete poskytovat plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet), tak jenom přiznáváte daň a neuplatníte si nárok na odpočet.
Spolu s přiznáním k DPH předložíte Výpis z evidence. Podává se elektronicky.
Offline
Ano pronajímat bueme někdy v daleké budoucnosti, až skončí rekonstrukce. Ale teď vůbec nevím, jak postupovat při těch přijatých fakturách za stavební práce. Rozumím tomu tak, že dostanu fakturu bez DPH (15% souhlasí) a já musím vlastně dodanit a odvést DPH FÚ? Takže přestože jsme plátci, vlastně daň zaplatím? Pokud je to takto, bude pro nás asi výhodnější zrušit registraci a nárokovat si po ministerstvu pro místní rozvoj celou částku včetně DPH, tedy mít DPH uhrazeno z dotace. Rozumím tomu dobře?
Offline
Ano, přijaté faktury dodaníte a odvedete DPH finančnímu úřadu. Režim přenesení daňové povinnosti spočívá v tom, že dodavatel přenese svoji daňovou povinnost na odběratele, tedy na Vás. Kdybyste měli nárok na odpočet, tak byste nezaplatili žádnou daň, protože byste si uplatnili odpočet. Možná si budete moci nárokovat u ministerstva pro místní rozvoj i daň, kterou odvedete, nevím. Kolem nemovitosti se vždy točí nemalé částky, doporučuji řešit raději s daňovým poradcem, než v diskusním fóru.
Offline
Dobrý den,
můžete mi prosím poradit, kam do KH uvést fakturu vydanou pro obec, která má jen IČO, ne DIČ a není plátcem DPH? V ARESU jako plátci DPH nejsou a když jsem jim volala, tak mi řekli, že používají IČO jako DIČ. To je ale podle mě hloupost. DIČ není o plátcovství DPH, ale přece o identifikaci k dani jako takové.
Faktura je na 18.222 Kč, tak-že nad 10 tisíc by měla být v A4, ale vzhledem k tomu, že nejsou plátci DPH tak bych to dala do A5. Co je rozhodující? Částka nebo plátcovství DPH? Nebude se to nikde párovat, když si to nebudou uplatňovat, tak - že asi opravdu A5?
Dedukuji si to podle faktury na částku 85 tisíc - fyzické osobě (topení do RD). Také nad 10 tisíc, ale není plátce, je to "obyčená FO" a tuto fakturu dám do A5.
Děkuji moc za radu
Offline
Pochybuji, že by obec neměla DIČ. To není registrovaná a k žádné dani? Spíš to bude tak, jak vám řekli. Mají DIČ ve tvaru CZ+IČO (podle § 130 odst. 3 daňového řádu).
Faktura by správně měla být v A.4. Obec je právnická osoba, které jste povinni vystavit daňový doklad (§ 28/1 ZDPH) a je jedno, zda jsou plátci či neplátci. Jelikož je celková cena plnění nad 10 tis. Kč, tak byste měli vystavit DD se všemi náležitostmi, tzn. s DIČ odběratele (§ 29/1/d) ZDPH). Tím pádem faktura spadne do A.4.
Když dáte bez DIČ do A.5, tak se podle mého názoru nic nestane, stejně se to nebude nikde párovat:-)
Offline