Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
mám dotaz. Vedeme DE. V prosinci 2011 jsme uhradily zálohovou fakturu na nákup osiva (snížená sazba DPH). Teď v lednu mi přišlo vyúčtování přijaté platby. Nejsem si jistá, zda vím přesně jak účtovat.
Zálohovou fakturu jsem účtovala v prosinci 2011 - celou částku do nákladů a dnes mám v ruce vyúčtování DPH k přijaté platbě a já si myslím, že bych toto vyúčtování měla zaúčtovat k 31.12.2011, protože o částku DPH musím snížit tu částku zálohové faktury ( do nákladů mi musí jít jen částka bez DPH), ale současně nárok na odpočet DPH mohu uplatnit až k dnešnímu dni. Takže vlastně se mi jeden doklad promítne do obou roků. Můj program účtuje každý rok zvlášť. Je to tak?
Ale jak to bude u DPH v lednu 2012, když snížená sazba DPH je 14% a v prosinci byla ještě 10%. Nebude to problém v tom roce 2012. Díky Alena
Offline
Ano, je to tak, jak píšete. Do výdajů roku 2011 dejte jen základ daně. DPH si odečtete (sice až příští rok, ale odečtete), takže nemůže být součástí výdajů, které snižují základ daně z příjmů. Nárok na odpočet DPH vznikne až v roce 2012, neboť v roce 2011 jste ještě neměla k dispozici daňový doklad. Jeden doklad se Vám proto promítne do dvou roků.
Odpočet DPH uplatníte v 1. Q 2012 a řádku 40, který je určen pro sníženou sazbu daně. Při kontrolním výpočtu Vám nebude sedět základ daně a daň, ale to se při změnách sazby daně stává, FÚ s tím počítá.
Offline
nebudu zakládat další téma,když by měl stejný název.proto píši sem.
jsme měsíční plátci DPH,vedeme účetnictví.za měsíc listopad jsme měli nadměrný odpočet.do konce roku FÚ neposlal peníze.až teď v půlce ledna.na jaký účet zachytit tuto skutečnost-pohledávku mezi roky??
Offline