Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den. Pomocí jednotného přihl. formuláře na živnostenském úřadě jsem přerušil živnost od 1.1.2013Tím jsem zároveň informoval VZP , OSSZ a finanční úřad.Jsem plátce DPH.
1.Dvě vystavené faktury budou zaplaceny v lednu - jak zaúčtovat příjem v roce 2013 když už budu mít přerušenou živnost ?
2. Faktura za elektřinu v provozovně za rok 2012 rovněž přijde v lednu - jak s DPH a nákladem z roku 2012 v době přerušení živnosti ?
3.Co udělat se zásobami v hodnotě 15.000 když délka přerušení bude dél než 3 měsíce ?
Děkuji za odpověď Stamarh
Offline
Předpokládám, že do termínu pro odevzdání daňového přiznání za rok 2012 (1.4.2013) neobnovíte činnost a že vedete daňovou evidenci (nikoliv podvojné účetnictví).
1. Vystavené faktury, které budou zaplacené až v roce 2013, uvedete v daňovém přiznání v tabulce E jako úpravu zvyšující rozdíl mezi příjmy a výdaji (tím si zvýšíte základ daně roku 2012, jako kdyby byly v tomto roce uhrazeny). V roce 2013 pak půjde o příjem, který neovlivní základ daně, neboť půjde o položku, která už byla jednou zdaněna.
2. S přijatými fakturami, při jejichž úhradě byste mohl uplatnit daňový výdaj, můžete naložit podobně, jako s fakturami vystavenými. Uvedete je do tabulky E, tentokrát jako úpravu snižující (tím si snížíte daňový základ roku 2012, jako kdybyste je zaplatil letos). Do úprav daňového základu dejte částku bez DPH. Nárok na odpočet daně si můžete uplatnit v přiznání k DPH za 1. Q 2013. Přiznání k DPH se podává i v době přerušení činnosti, třeba nulové _ plátcovství jste nepřerušil.
3. Bohužel, zásoby budete muset dodanit stejným způsobem, jako vystavené faktury. Dodanění zvyšuje základ daně z příjmů a vyměřovací základ pro výpočet sociálního pojištění. Jestliže hodláte přerušit podnikání na delší dobu, tak byste možná mohl přemýšlet o tom, že zásoby ještě letos prodáte za symbolickou cenu jakékoliv nespojené osobě.
Offline
Dobrý den, má situace je podobná ako u Starmarha - k 31.12. jsem přerušil živnost a mám několik faktur, které budou proplaceny až v r. 2013 (jestli vůbec zaplaceny budou). Problém je ale v tom, že budu uplatňovat za rok 2012 paušální výdaje procentem (60% z příjmů). Zásoby ani závazky nemám.
V případě, že živnost do 1.4.2013 neobnovím, musel bych tím pádem všechny tyto faktury uvést v tabulce E, zdanit (bez ohledu na to, jestli skutečně budou zaplaceny) a především, nebudu si moci k nim již uplatnit paušální výdaje procentem z příjmů (60%).
Pokud bych ale živnost k 1.4.2013 obnovil (např. pouze na měsíc duben 2013, anebo čistě teoreticky pouze na 1 den, a pak k 2.4.2013 živnost opět přerušil), pak bych tyto faktury nemusel uvádět do daňového příznání za r. 2012, ale až do přiznání za r. 2013 - a to by již doufejme měly být všechny faktury řádně uhrazené. Také by podle všeho mělo jít pak na tyto příjmy v případě zaplacení v r. 2013 normálně využít výdajové paušály 60%. Samozřejmě, počítám s tím, že za měsíc duben 2013 bych musel platit jako živnostník zdravotní a sociální pojištění.
Proto se chci zeptat, jestli je má úvaha správná, anebo je někde háček/chyba? :)
Děkuji za odpověď a přeji moc krásného v novém roku 2013, za Váš skvělý a trpělivý přístup si to skutečně zasloužíte!
Editoval mirsoft (2012-12-31 17:56:11)
Offline
Ano, Vaše úvaha je správná. Do roku 2013 Vám přeji vše nejlepší.
Offline
Dobrý den,
opomněl jsem do konce loňského roku přerušit si živnost na 3 měsíce od 1.1.2013.
Na Živnostenský úřad už jít nemohu, protože tam už to zpětně nejde. Jelikož ale ŽÚ to hlásit nemusím, mohu toto nahlásit pouze na VZP a OSSZ, abych nemusel platit zálohy na zdr.poj. a soc. poj. za leden 2013 s tím, že zde nahlásím přerušení od 1.1.2013? Ještě bych měl přerušení živnosti nahlásit na Finančním úřadě - tam bych mohl zpětně?
Děkuji Pavel.
Offline
Ano, stačí zpětně nahlásit na ZP, na PSSZ a na FÚ. Nahlaste do 8. 1. 2013 (na FÚ do 15.1.).
Offline
Dobrý den, klient, DE, přerušil podnikání od 1.12.2012 do 14.01.2013.
Úvěr hrazený z podnikatelského účtu 5.12.2012 a také 5.1.2013 zaúčtuji jako výdej bez vlivu na zisk. Při znovu zahájení podnikání 15.1.2013 mohu dát do přiznání za 2013 jako zřizovací výdaj, nebo je to hloupost?
Na účet byly připsány v prosinci i lednu úhrady faktur, účtuji běžně, jako příjem z podnikání. Klient peníze z účtu vybíral, účtuji jako osobní spotřebu, neb mi neovlivní základ daně, a poplatky bance za prosinec budou též daňově neúčinné?
Zbylé neuhrazené faktury do tabulky E v DPFO nedávám, nebo v podnikání klient pokračuje a fa budou uhrazeny v 2013, je to tak?
Nějak se v tom ztrácím, moc děkuji za rady, Jana
Ještě dotaz, silniční daň, záloha uhrazena v prosinci je také daňově neúčinná, a protože auto v prosinci nejezdilo, silniční daň bude jen za leden-listopad 2012, je to tak?
Moc děkuji, Jana
Editoval JANAA (2013-01-16 19:00:00)
Offline
Splátky úvěru jsou vždy výdaji bez vlivu na zisk. Úrok z úvěru bych evidovala jako daňový výdaj bez ohledu na přerušení činnosti.
Bankovní poplatky za prosinec bych dala do nedaňových výdajů.
Neuhrazené faktury budou jen v závazcích a pohledávkách. Není důvod provést úpravy základu daně (tabulka E), činnost byla obnovena do termínu pro podání přiznání za rok 2012.
Silniční daň bude jen za leden až listopad. Prosincovou zálohu můžete dát do da%nových výdajů, její případné vrácení pak do daňových příjmů (nebo snížení výdajů).
Offline
Dobrý den, klient - DE - podnikatelský účet, přerušil živnost 30.6.2012, ale účet nezrušil, v období 07-12/2012 jsou na účtu jen poplatky bance, mám vůbec výpisy 7-12/2012 uvádět v daňové evidenci (samozřejmě jako výdaj bez vlivu na zisk)? Účet je zrušen až v lednu 2013. Díky za názor, a všem pěkný pátek, J.
Offline
Dobrý den. Já bych poplatky bance raději evidovala, aby při zrušení účtu "seděl" konečný zůstatek.
Offline
Jestliže ve výpisech nejsou žádné příjmy či výdaje, které by ovlivnily základ daně, tak není nutné uvádět výpisy v DE. Já bych je naťukala, aby byl v DE přehled až do zrušení účtu.
Offline
Díky za názor, Paní Zdeno, doúčtuji to, opravdu jsou tam jen poplatky bance, a ty hodím nedaňově. Pěkný víkend, Jana
Offline
Dobrý den, OSVČ, vedlejší činnost, přerušila činnost k 28.2.2013, hodlá v dubnu nakoupit zboží, ale činnost obnoví až v květnu 2013, a v květnu zboží nakoupené v dubnu prodá, bude zboží z dubna považováno za zřizovací výdaj, nebo je to hloupost? Děkuji, J.
Offline
Považovala bych za normální výdaj na dosažení příjmů. Zřizovací výdaje je možné uplatnit pouze při prvním zahájení činnosti. Vy nezahajujete, nýbrž obnovujete.
Offline
Pěkné nedělní odpoledne, paní Zdeno, děkuji moc za názor. Jana
Offline
Přeji dobrý den.
máme již od r.2007 neuhrazenu fakturu na 638.000,-Kč a dlužník není k dohledání. Zkoušeli jsme právníka, Inkasní agenturu ale ani Ti nezmohli vůbec nic. Co v této věci doporučujete a jak lze postupovat v případě, že bychom věc definitivně uzavřeli (již se tím dále nechtěli zabývat). Jakékoli kroky považujeme v této situaci za beznadějné. Rádi bychom tuto fakturu vyřadily z účetnictví, prostě to již jednou pro vždy dali k ledu.
Jedná se o fakturu fyzické osoby neplátce DPH.
Za info děkuji.
S pozdravem
Luděk Ballon
777 70 80 34
Offline
Dobrý den, založila jsem si živnost.. k 10.6.2013 - vznik živnostenského oprávnění, ihned přerušila a 09.10.2013 opět obnovila. Během září jsem si připravovala provozovnu (nic velkého náklady cca 5000,- Kč) Udělám dobře, když si tyto výdaje dám jako daňově uznatelné k 09.10.2013? Děkuji za odpověď!
Offline
Dobrý večer, ano tyto výdaje budou daňově uznatelné v roce 2013.
Offline
Dobrý den,
Chtěla bych se zeptat na následující: Manžel v roce 2012 od 01. listopadu přerušil na dobu neurčitou podnikání. Vede DÚ a je plátce DPH. V roce 2013 cca do května ještě dobíhaly platby pohledávek, které mu chodily na účet, a on sám ještě prováděl platby závazků svým partnerům. Předpokládal, že k 1.11.2013 svoji podnikatelskou činnost opět obnoví, ale nakonec se rozhodl tak neučinit. Což je zřejmě problém, neboť tuším, že měl neuhrazené závazky a pohledávky uplatnit ve zdanění za rok 2012. Ale to opravdu netušil, že podnikání v listopadu neobnoví...
Zajímá mě, jaké jsou jeho povinnosti ve věci zdanění za účetní rok 2013. Zbývá mu ještě jeden neuhrazený sporný závazek z roku 2003 a jedna sporná pohledávka za smluvní pokutu z roku 1998. Dále mu v účetnictví zůstává nějaký drobný hmotný majetek.
Můžete mně, prosím, poradit, jak postupovat?
Offline
Pokud během roku přerušíte podnikání a do termínu pro podání daňového přiznání neobnovíte činnost, tak máte povinnost provést úpravy základu daně podle § 23 odst. 8 zákona o daních z příjmů. Buď podáte dodatečné přiznání za rok 2012, ve kterém všechno napravíte. Nebo se budete tvářit, že jste v roce 2013 podnikali, a dobíhající platby uvedete v přiznání za rok 2013. Pokud provedete úpravy základu daně, tak pohledávky základ daně zvyšují a závazky (které by při úhradě byly daňovými výdaji) základ daně naopak snižují. Drobný hmotný majetek se nedodaňuje.
Offline
Dobrý den, velice děkuji za odpověď.
To že budu muset podat dodatečné daňové přiznání za rok 2012, jsem, více méně, tušila. Zdá se mi to však lepší řešení než podávat zdanění za rok 2013, jako že manžel podnikal. Nevěděla bych si totiž rady jak se sociálním a zdravotním za rok 2013 (manžel je veden na ÚP a tedy ani jedno neplatil) a také sleva na dani na poplatníka, když nepodnikal celý rok, by mně nebyla jasná. Zjistila jsem však, že neuhrazené závazky, mají vyšší hodnotu než neuhrazené pohledávky včetně zásob. Tedy daňová povinnost za rok 2012 bude nižší než původně podaná.
Chtěla bych se však zeptat ještě na jednu záležitost. Neuhrazené pohledávky jsou veškeré v cizí měně. Tedy je dodaním v přepočtu jednotným kurzem (Pokyn GFŘ-D-14). Ale během roku 2013, kdy docházelo k úhradám, bylo placeno většinou méně (díky kurzovému rozdílu) oproti zdaněné částce. Také banka si při každé úhradě ze zahraničí účtovala 150 Kč + další měsíční bankovní poplatky. Sice manžel v tuto dobu nepodnikal, účet však musel pro podnikatelské účely mít, ale zrušil ho ihned, jakmile mu dorazila poslední platba. Jak s těmito výdaji, které souvisely s podnikáním po daňové stránce nakládat.
Je možné si jeho drobný hmotný majetek převést na moji, tedy manželčinu firmu (máme společné jmění manželů a tedy vše využíváme společně) a v jaké hodnotě (pořizovací nebo v ceně za kterou by bylo možné ho momentálně prodat).
Moc děkuji za Vaši odpověď.
Offline
Jestliže jsou závazky vyšší, než pohledávky a zásoby, tak není nad čím přemýšlet, podejte dodatečné přiznání za rok 2012:-)
Bankovní poplatky či jiné výdaje v roce 2013 neřešíte. Nepodnikáte, nevedete daňovou evidenci, nemáte výdaje související s podnikáním.
Drobný majetek, který manžel přestal využívat k podnikání, můžete vložit do svého obchodního majetku v ceně, za kterou by bylo možné ho momentálně prodat. U majetku do 40 tis. Kč nehraje jeho ocenění roli, při vložení si neuplatníte daňový výdaj, jenom majetek zapíšete do evidence.
Offline
Dobrý den, mám podnikatele,vede DE, plátce DPH. Přerušil živnost od 1.2.2014-11.5.2014 a od 1.12.2014-31.5.2015.
1) pokud činnost nezahájí do 1.4.2015 tak musím příjmy a výdaje vzniklé mimo aktivní činnost zadat do tabulky E jako zvýšení či snížení základu daně?
2)pokud činnost zahájí do 1.4.2015 tak jak účtovat o příjmech a výdajích vzniklých mimo aktivní období(příjmy a výdaje na bankovním účtu v únoru-květnu a prosinci 2014)?
3)má v evidenci dlouhodobý majetek, takže vznikají odpisy. Při přerušení činnosti má podnikatel nárok jen na 50% odpis?
4) u DPH budu postupovat jako kdyby činnost nebyla přerušena?
děkuji moc za odpověď.
Offline