Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
Dobrý den,
nevíte někdo, jaké povinnosti plynou ze služebního bytu OSVČ? Podnikatel uzavřel nájemní smlouvu na služební byt, neboť jezdí dost často v rámci služebních cest do jednoho místa mimo místo své podnikatelské činnosti. Předpokládám, že musí výdaje krátit stejně jako v případě používání osobního automobilu pro soukromé účely. Jen si nejsem jistá, zda tem neplyne povinnost i vůči jiným institucím - stejně jako u benefitu zaměstnance, kde to podléhá zdravotnímu a sociálnímu pojištění. U automobilu tomu tak není, ale ráda bych slyšela i jiné zkušenější názory :o) Děkuji za odpověď
Offline
Pozn. 1) v dotazech je vhodné používat správnou terminologii, jinak dochází k nedorozumění. Služební byt je pojem bytového práva, v dané situaci je nevhodně použit
Pozn. 2) na obecný dotaz je možné odpovědět pouze obecně. Bez podrobností to nejde
Pozn. 3) v daňovém právu platí, že daňovým výdajem je takový výdaj o kterém přesvědčíte úředníka FÚ. Jako důkazní prostředek slouží výřečnost, pokyn D 300 a okrajově i zákon o daních z příjmů. Podpůrně se může využít literatura a judikatura.
Dovedu si představit, že pokud má podnikatel dostatečnou fakturaci na zákazníka z jiného města, kam se nedá denně dojíždět, a hotel vyjde dráž než nájem bytu, nebude ze strany FÚ problém. Pokud je byt využíván jen pro přespání na "služební cestě" nevidím důvod pro krácení.
Pokud ale např. v bytě bydlí potomek podnikatele, který v jiném městě navštěvuje VŠ a podnikatel se tam vyskytuje sporadicky a fakturace také nic moc, pak bude problém.
Hezký den!
Offline
Děkuji moc za odpověď. Fakturace u tohoto zákazníka tvoří 90% příjmů podnikatele, takže se opravdu finančně nevyplatilo platit si na daném místě ubytování v hotelech. Mezi místem jeho podnikání a zákazníkem je zhruba 300 km, což je, myslím, obhajitelné. Občas tam zůstává ze soukromých důvodů, proto bych raději přistoupila k částečnému krácení max ve výši 20%. S problémem jsem se setkala poprvé, děkuji moc za rady.
Offline
Vše musí být "přiměřené" jak říká klasik. Oprávněnost nákladů dokazujete Vy. Pokud povedete nějakou "návštěvní knihu", podle které budete rozdělovat náklady na daňové a nedaňové, máte nějaký doklad, který by musel FÚ zpochybnit. Neumím posoudit, zda by Vám FÚ odpověděl podle § 24b ZDP.
Hezký den!
Offline