Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
Dobrý večer, potřebovala bych ujasnit jak přejít na skutečné výdaje již za rok 2014. Přečetla jsem zákon, prodiskutovala jsem s účetními a stále se nemohu dobrat konce. Co je tedy za rok 2013 nutné dodanit v dodatečném DP? V jedné diskuzi tady se píše: Paušalista se s tím mohl v roce 2014 vyrovnat asi takto: žádný předpis mu neukládá evidovat zásoby (proč by je evidoval, když nemá obchodní majetek), takže žádné zásoby nemá a nemá tedy co dodaňovat. A v případě paušalisty, který má maloobchod a je to plátce DPH? Tam je jasné, že zásoby má, i když je nemusí evidovat. Navíc z dokladů z evidence DPH je možno tyto zásoby dohledat. Děkuji za vaše názory.
Dobrý den, paní Zdeno, mohla byste se vyjádřit, prosím k mému dotazu z 20.3. ohledně přechodu na skutečné výdaje.
Děkuji moc za Váš názor.
Dobrý den, paní Katko.
Zásoby eviduje pouze pro účely daně z přidané hodnoty. Nepodává dodatečné přiznání k DPH, ale k dani z příjmů. Dle zákona o daních z příjmů nebyl povinen zásoby evidovat, takže bych je nedodaňovala.
Pokud chcete mít jistotu správného postupu, tak raději konzultujte tento problém s daňovým poradcem.
Děkuji za odpověď. Právě na téma dodanění zásob jsem se setkala s dvěma názory. V zákoně totiž došlo k novele, kde s účinností k 1.1.2015 se dodanění zásob při tomto přechodu už vypouští. Ale pro rok 2013, tam ty zásoby pořád jsou. Můžu se jen zeptat jaký paragraf hovoří o neevidování zásob pro paušalisty. Mně se jedná o to, že maloobchod určitě staré zásoby má a pokud já je nedodaním, tak kontrolou přes DPH, kde si z těchto zásob uplatňuji DPH, by mohl FÚ zásoby nalézt. Inventuru si přece i ze zákona musí vést každý. Děkuji moc za vyjádření.
§ 7 odst. 8 ZDP: Poplatník, který uplatňuje výdaje podle odstavce 7, je povinen vždy vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne příjem ze samostatné činnosti.