Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody
Nejste přihlášen(a)
jsem živnostník, neplátce DPH, musím vest v daňové evidenci a tedy i archivovat nějaké účty popř. faktury na nedaňové záležitosti (příjmy i výdaje), tedy třeba na osobní spotřebu...nebo stačí doklady jen na daňově uznatelné položky?
Díky Jakub Rychetský
Jenom doklady, které mají souvislost s podnikáním. Některé mohou být v okamžiku úhrady nedaňové, například nákup automobilu.
Offline
Myslím tím, vedu-li si např. pokladnu abych se v tom sám vyznal. Ta ovšem nesmí vykazovat mínus (musel bych to vést jako závazek...) takže když chci něco zaplatit dám do pokladny "imaginární" vklad a tu věc zaplatim. Dotaz je, jestli si musím na tyto vklady vydávat (jak by to mělo být správně), nějaký příjmový doklad. Nebo jestli mám vést číselnou řadu faktur (přijatých i vydaných) pouze na záležitosti daňové...
Jakub Rychetský
Pokladna by neměla vykazovat mínusový zůstatek, ale když si jí vedete jenom sám pro sebe, tak by se snad nic nestalo. Jestli budete pokladnu psát ručně, tak si na první řádek napište vklad podnikatele a částku zatím nepište. Až budete vědět, kolik bylo výdajů (za měsíc, čtvrtletí, rok - podle množství dokladů), tak si podle toho zvolte výši vkladu na začátku zvoleného období. Příjmové doklady vypisovat nemusíte.
Vydané faktury budou jen na záležitosti daňové. U přijatých faktur, které souvisejí s podnikáním, bych se rozhodovala podle množství. Pokud jich budete mít 5 za rok, tak nemá význam je oddělovat a číslovat. Stačí je přiložit k pokladním dokladům, kterými budete provádět jejich úhradu.
Offline
snad poslední nejasnost kterou mám je, jestli číselná řada pro výdaje (daňové) - tedy přijaté faktury, ale i účty a různé paragony může být dohromady, nebo jestli by měla být pro faktury zvlášť...
Nemusíte mít zvláštní číselnou řadu pro přijaté faktury, můžete s nimi zacházet stejně, jako s paragony a jinými účty.
Offline
Prosím nutně o radu.Začal jsem podnikat v pohostinství a mám takový problém. Můj účetní po mě chce stvrzenky z registrační pokladny ale bohužel pokladnu mám ale slouží jen pro zaměstnance kteří do ní uvádějí objednávky od lídí a následně jejich proplacení . Nevím co mu mám dávat když je sice každá učtenka číslovana ale stává se že jsi zaměstnanci vyjedou nějakou účtenku pro kontrolu a pak čísla nejdou za sebou. Jak to dělají jiní provozovatelé barů a hospod Já myslel že reg.pokladna není schválena Děkuji Tomáš
Zákon o registračních pokladnách byl odložen a později s konečnou platností zrušen.
Účetní bude potřebovat nějakou evidenci tržeb, přece si nebude příjmy vymýšlet sám:-) Jakým způsobem budete tržby evidovat, to je na vás, třeba v linkovaném sešitě.
Offline
Dobrý den, mám na Vás takový triviální dotaz,ale ráda bych se poradila. Provozuji internet. ocbchod a chtěla jsem se informovat , zda mám vystavovat faktury nebo stačí paragon. Nejsem plátce DPH.
Děkuji Zuzka
Stačí paragon. Živnostenský zákon vám ukládá povinnost vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak (zvláštním předpisem je myšlen např. zákon o DPH, který stanoví náležitosti daňových dokladů, nevztahuje se na neplátce).
Offline
Dobrý den,
pokud jako "hodinový manžel"provedu opravu a v rámci opravy nakoupím materiál na který si přirazím cca 10%-20%,jako vynaložené náklady a zisk ,musím mít doklad o nákupu nebo jeho kopii v daňové evidenci nebo můžu na doklad o provedení opravy napsat,nákup a doprava materiálu a konečnou cenu ?To samá situace vzniká například při nákupu a dovozu potravin.
Děkuji
Pokud uplatňujete výdaje paušálem, tak stačí konečná cena.
Pokud skutečné výdaje, potřebujete originální paragony do účetnictví. -- U přeprodeje potravin bych docela předpokládala, že byste potřeboval nějakou vázanou živnost vedle volné.
Offline
Dobrý den, je úrok z ČSOB kreditní karty pro podnikatele daňovým výdajem? Jedná se o DE.
Offline
Dobrý den, stačí na provedení úhrady faktury za zboží, když na této faktuře je uvedeno, že bylo zboží zasláno dobírkou? Já tvrdím, že ne, že pošta by měla dát doklad o přijetí hotovosti. Děkuji.
Offline
alenan napsal(a):
Dobrý den, je úrok z ČSOB kreditní karty pro podnikatele daňovým výdajem? Jedná se o DE.
Pokud má úrok souvislost se zdaňovanými příjmy, tak ano.
Offline
alenan napsal(a):
Dobrý den, stačí na provedení úhrady faktury za zboží, když na této faktuře je uvedeno, že bylo zboží zasláno dobírkou? Já tvrdím, že ne, že pošta by měla dát doklad o přijetí hotovosti. Děkuji.
Mám stejný názor. Potřebujete prokázat, že jste opravdu vydala peníze.
Offline
dobrý den Zdenko
prosím Vás, je v zákoně nějaká maximální hranice částky do které nemusí prodejce na stánku vypisovat paragon? Děkuji za odpověď.
Offline
Dobrý den,
žádná hranice není stanovena. Prodejce by měl vypsat paragon na žádost zákazníka, hodnota zboží nerozhoduje. Podle ustanovení § 31/14 živnostenského zákona je na žádost zákazníka poviněn vydat doklady o prodeji zboží a poskytnutí služby.
Offline
Dobrý den, prosím o radu. V prosinci na konci roku jsem zaplatila za zboží, ze svého účtu na základě platebních podkladů zaslaných mailem. Se zbožím mi přišla faktura, ale byla vystavena s datem 2.1.2017 s tím, že peníze na účet dodavateli dorazili právě v tento den. Jak to mám vyřešit v DE, když mě odešla platba ve starém roce, ale doklad k ní, je s datem až v novém roce? Mohu k této platbě přidat tuto fakturu? A nebude případné kontrole z FÚ vadit, že doklad má datum až následující rok? Děkuji moc Alča
Offline
Dobrý den, úhradu v roce 2016 zaúčtujte jako zálohu, a v roce 2017 přiřaďte k faktuře. Můj návrh.
Offline
Můžete bez obav dát do výdajů roku 2016, důležité je, že Vám odešly peníze z účtu do konce roku.
Offline
Souhlasím s taxi i Marko78, jiný postup ani není možný. V roce 2017 tento výdaj uplatnit nemůžete. Viz daňová evidence http://www.jakpodnikat.cz/danova-evidence.php
Offline