Diskusní fórum Jak podnikat

Diskuze, otázky a odpovědi pro podnikání, živnosti, daně, pojištění, účetnictví, práci na Dohody

Nejste přihlášen(a)

Oznámení

Administrátorka diskusního fóra ani jeho moderátorka a členové se nehlásí jako příslušníci určitého stavu nebo povolání k odbornému výkonu, ani jinak nevystupují jako odborníci v tématech, která jsou předmětem diskuse. - Vše přehledně také na Jakpodnikat.cz



#1 2008-04-11 15:25:00

alenab
Host

Vklad budov do účetnictví

Jak postupovat, pokud vlastním jako soukromá osoba budovy, které bych ráda vložila do firmy a vedu jednoduché účetnictví. Mohu si je sama sobě pronajmout na základě nájemní smlouvy a pak v účetnictví vést odpisy?

 

#2 2008-04-14 21:36:25

Zdena
Moderátorka

Re: Vklad budov do účetnictví

Je sice pravdou, že co si člověk neudělá sám, to prostě nemá, ale pronajímat  budovu sama sobě, to nepůjde. Nájemní vztah je vztahem smluvním, který předpokládá existenci minimálně dvou smluvních stran a vy jste na to sama:-)
Budovy můžete vložit do svého obchodního majetku a uplatňovat jako výdaj na podnikání jejich odpisy (a také opravy,  údržbu a jiné výdaje spojené s provozem budovy). Nemovitost vkládáte do OM celou, případně svůj spoluvlastnický podíl. Pokud ji budete využívat k podnikání jen zčásti, pak krátíte výdaje (například odpisy) v takovém poměru, v jakém je využívána k podnikání a pro soukromé účely.
Pro správné odpisování potřebujete znát vstupní cenu nemovitosti. Pokud jste budovu koupila (nebo zdědila, či dostala darem) a  ještě neuplynulo 5 let, pak bude vstupní cenou cena podle kupní smlouvy (ocenění pro účely dědické či darovací daně). Vstupní cenu můžete zvýšit o náklady, vynaložené na opravy a technické zhodnocení nemovitosti, provedené v době mezi koupí (děděním, darováním) a vložením do OM.
Pokud budovu vlastníte déle, než 5 let, tak budete potřebovat ocenění znalcem.
Případný prodej nemovitosti podléhá dani z příjmu ještě po dobu 5 let od jejího vyřazení z obchodního majetku.

Offline

 

#3 2015-10-16 16:53:01

marie388
Člen/ka

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den, prosím o radu. Podnikatel koupil budovu v dražbě v listopadu 2013 pro osobní potřebu, nyní chce ale budovu dát do OM, chce udělat dílny a služební byt.
Je to bývalá zemědělská usedlost, která se musí kompletně opravit a provést nějaké technické zhodnocení. Tak a teď si nevím rady, jak začít a pokračovat. Prosím poradí mi někdo?
Děkuji M.

Offline

 

#4 2015-10-16 16:58:33

marie388
Člen/ka

Re: Vklad budov do účetnictví

Ještě jsem zapomněla, podnikatel je plátce DPH. M.

Offline

 

#5 2015-11-26 12:29:47

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den, paní Zdeno, prosím o radu jak postupovat. Synovi jsme s manželem v roce 2014 darovali pozemek s velkou stodolou, který jsme koupili v roce 2005 za 2 mil.Kč. Syn si na pozemku postavil rod.dům. Ve stodole má uskladněný materiál, nářadí, auta na podnikání a zároveň svoje auta veterány. Vedu mu DE, mohu vložit stodolu do HM, odepisovat, uplatňovat výdaje na opravu a údržbu budovy? V jaké částce, musím si nechat udělat odhad pouze na stodolu, nebo odhadnout sama, vzhledem k ceně pozemku za jaký se v obci nyní prodávají? A co kdyby přišla kontrola že má v budově i věci nesouvisející s podnikáním.
Kdybych budovu vložila jak postupovat v daňovém přiznání, musí se někde uvádět o jakou budovou se jedná a kde se nachází? Nebo pouze v kolonce odpisy HM.
Moc děkuji za odpověď Lída

Offline

 

#6 2015-11-26 22:21:36

Zdena
Moderátorka

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý večer, paní Ludmilo.

Stodolu můžete vložit do OM a uplatňovat výdaje na opravy a údržbu. Pečlivě zvažujte, zda se jedná o opravy, nebo o technické zhodnocení (případné TZ byste odpisovali samostatně podle § 30/1 ZDP). Jestliže stodola slouží též k soukromým účelům, tak je třeba výdaje na opravy a údržbu přiměřeně krátit. Poměr využití pro podnikání a pro soukromé účely odhadněte sama, např. 80 : 20? Kontrola by nepřišla bez ohlášení, takže byste stihli pojízdné veterány včas přeparkovat:-)

Vkládáte pouze stodolu. Cenu si můžete odhadnout sama. Jde totiž o hmotný majetek vyloučený z odpisování (§ 27/j ZDP) takže případné chybné ocenění nebude mít dopad do daně z příjmů.

Stav hmotného majetku se uvádí v příloze č. 1 daňového přiznání, v tabulce D. Nemusíte nikde uvádět, o jakou budovu se jedná a kde se nachází. V kolonce odpisy HM bude smutná nula.

Offline

 

#7 2015-12-04 12:23:38

Re: Vklad budov do účetnictví

Paní Zdeno, děkuji moc za odpověď, vše jsem pochopila. Lída

Offline

 

#8 2017-11-16 12:31:39

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den, paní Zdeno,
navazuji na můj minulý dotaz ohledně stodoly vložené do OM, kterou jak jste mi napsala není možné odepisovat/darovali jsme synovi/. Syn nechal na stodole udělat novou střechu za 500 tis.Kč,/ DPH-přenesená daň. povinnost/ mohu cenu za opravu střechy odepisovat, v případě že ano jak?
Děkuji za odpověď Lída

Offline

 

#9 2017-11-18 12:24:02

Zdena
Moderátorka

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den, paní Lído. Co se na střeše dělalo? Pokud jste například pouze vyměnili střešní krytinu (střešní konstrukce zůstala stejná, nezateplovali jste), tak jde o opravu a celá částka jde při úhradě do daňových výdajů. Pokud by se změnily spádové poměry, rozměry střechy, nebo jste provedli zateplení, tak by se zřejmě jednalo o technické zhodnocení, které byste museli odpisovat jako samostatný majetek. Jde o velké peníze, doporučuji konzultaci s daňovým poradcem.

Offline

 

#10 2017-11-19 08:31:23

Re: Vklad budov do účetnictví

Paní Zdeno děkuji za odpověď, půdorys vše zůstalo stejné, vyměnily se tašky, nová folie, jedná se velkou stodolu 350 m2. A kdybych tedy neodepisovala, ale ušetřila jsem DPH cca 100 tis.Kč  není to problém?
Děkuji Lída

Offline

 

#11 2017-11-19 23:28:49

Zdena
Moderátorka

Re: Vklad budov do účetnictví

Podle mého názoru to není problém. Nejste povinna uplatnit daňový výdaj (pro účely daně z příjmů). Pokud používáte stodolu s opravenou střechou k uskutečňování ekonomických činností, tak máte nárok na odpočet DPH.

Offline

 

#12 2017-11-20 11:59:20

Re: Vklad budov do účetnictví

Paní Zdeno, děkuji, stodolu používáme k podnikání a pronajímáme.
Zdravím Lída

Offline

 

#13 2017-11-20 12:48:25

Zdena
Moderátorka

Re: Vklad budov do účetnictví

Předpokládám, že stodolu (její část) pronajímáte plátci, takže nájemné účtujete s DPH.

Offline

 

#14 2017-11-23 13:54:46

Re: Vklad budov do účetnictví

Ano, plátci a s DPH, i tak moc děkuji za upozornění, jste skvělá!
Lída

Offline

 

#15 2018-01-23 13:03:24

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den paní Zdeno, ještě jednou k mému dotazu ze dne 16.11.2017, oprava střechy, vše zůstalo v původní stavu, pouze výměna tašek /byly z roku 1920/ cena byla 500 tis.Kč. Z Vaší odpovědi jsem pochopila /asi špatně/ že mohu celou částku tedy 500 tis.Kč dát letos rovnou do výdajů /DE/
Děkuji za odpověď Lída

Offline

 

#16 2018-01-23 14:03:59

Zdena
Moderátorka

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den, paní Lído. Pochopila jste to správně. Výdaje na opravy jdou rovnou do výdajů bez ohledu na výši ceny opravy.

Podle § 33 ZDP se odpisuje technické zhodnocení majetku, definice zde:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-586#cast3

Vy jste neprovedli nástavbu, přístavbu, stavební úpravu, rekonstrukci, ani modernizaci majetku, takže nemusíte odpisovat. Provedli jste prostou opravu, pouze jste nahradili staré tašky novými.

Offline

 

#17 2018-01-23 20:51:39

Re: Vklad budov do účetnictví

Paní Zdeno, děkuji Lída

Offline

 

#18 2018-01-30 10:13:36

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den, paní Zdeno,
opět k té pronajímané stodole, nájemné účtuji s DPH v plné výši, pronajímatel i nájemce oba plátci DPH. Je to správně, kamarádka má pronajatou kancelář, ona i pronajímatel plátci DPH, ale nájem jí účtují bez DPH a dále služby v 21% a 15%. Nemám raději do faktury uvést skladování? Jedná se o uložení materiálu k podnikání, žádné kanceláře.
Děkuji za Vaší odpověď Lída

Offline

 

#19 2018-01-30 18:47:28

Zdena
Moderátorka

Re: Vklad budov do účetnictví

Dobrý den, paní Líbo.

Kdybyste pronajímali stodolu neplátci (mám na mysli pronájem delší než 48 hodin), tak byste mu nemohli účtovat DPH, neboť nájem nemovité věci je podle § 56a ZDPH osvobozen od daně. Pokud pronajímáte stodolu jinému plátci pro uskutečňování jeho ekonomických činností, tak se můžete rozhodnout, zda uplatníte osvobození (pak byste ale neměli nárok na odpočty DPH na vstupech), nebo zda uplatníte daň. Není důležité, zda pronajímáte kancelář, nebo stodolu, obojí je nemovitou věcí, takže můžete na faktuře uvést, že jde o nájemné.

Pronajímatel, od kterého má kamarádka pronajatou kancelář, možná pronajímá víc prostorů a většina jeho nájemců jsou neplátci. Pak je pro něj administrativně jednodušší uplatnit u všech pronajatých prostor osvobození.

Offline

 

#20 2018-02-05 14:56:43

Re: Vklad budov do účetnictví

Paní Zdeno, opět moc děkuji Lída

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB | CZ a SK
© Copyright 2002–2008 PunBB